Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGroothuis, M.H.M.
dc.contributor.advisorKoster, B.
dc.contributor.authorDooren, W.H.M. van
dc.contributor.authorKroese, E.K.
dc.date.accessioned2013-02-07T18:00:54Z
dc.date.available2013-02-07
dc.date.available2013-02-07T18:00:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12558
dc.description.abstractAbstract Motivatie: leerlingen lijken het tegenwoordig eerder niet dan wel te hebben. Nu is de mate waarin leerlingen gemotiveerd zijn voor school niet alleen cruciaal voor hun schoolprestaties, maar bepaalt het voor een groot deel ook de didactische vormgeving van lessen. Met de invoering van de nieuwe eindexameneisen vanaf het schooljaar 2012-2013, waarbij er voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde nog maar maximaal één vijf als eindcijfer mag worden gehaald, blijft de rol van motivatie groot: ongemotiveerde leerlingen zullen zich extra moeten inzetten om kans van slagen te hebben. Bewustwording van motivatie en het kunnen toepassen van effectieve motivatiestrategieën door zowel leerling als docent dienen in dit kader het praktisch belang. Dit onderzoek is dan ook toegespitst op de vraag in hoeverre havo 4-leerlingen op twee openbare scholengemeenschappen in het midden van Nederland gemotiveerd zijn voor leesvaardigheid bij het schoolvak Nederlands. Daarnaast zijn er docenten geïnterviewd over het beeld dat zij hebben van de motivatie van hun havo 4-leerlingen en over welke motivatiestrategieën er door docent en leerling worden toegepast. In totaal zijn er 157 leerlingen door middel van een enquête ondervraagd over hun motivatie voor leesvaardigheid bij Nederlands en zijn er vier docenten Nederlands geïnterviewd. De leerlingenenquêtes zijn kwantitatief geanalyseerd en de docenteninterviews kwalitatief. De belangrijkste conclusie is dat er een kloof is tussen de leerlingmotivatie en het beeld dat docenten daarvan hebben: naast het feit dat havo 4-leerlingen op de twee openbare scholengemeenschappen niet voldoende gemotiveerd zijn voor leesvaardigheid bij Nederlands heeft het merendeel een meer intrinsieke motivatie, terwijl docenten leerlingen vooral zien als extrinsiek gemotiveerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent488173 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMotivatie en leesvaardigheid in havo 4 Een inventarisatie van de motivatie voor leesvaardigheid bij Nederlands in havo 4 op twee openbare scholengemeenschappen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmotivatie
dc.subject.keywordsleesvaardigheid
dc.subject.keywordshavo 4
dc.subject.keywordsNederlands
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record