View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leerdoelen in het Probleem Gestuurd Onderwijs: Resultaatgericht werken in het PGO

        Thumbnail
        View/Open
        Leerdoelen in het PGO - artikel Rob Huysmans.pdf (77.92Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Huijsmans, R.P.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er worden veel positieve eigenschappen toegeschreven aan het Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO). Onderzoek wijst immers uit dat deze vorm van onderwijs leidt tot goede resultaten en een verhoogde motivatie van leerlingen. Centraal in het PGO staat het werken met leerdoelen maar waarom? In dit onderzoek neem ik het gebruik van leerdoelen in de PGO methode kritisch onder de loep. Centraal staan hierbij vragen als: hoe draagt het gebruik van leerdoelen bij aan resultaten van het PGO? En, hoe ervaren leerlingen zelf het werken met deze leerdoelen? De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: “Welke invloed hebben SMART leerdoelen op het Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO)?” Het antwoord is ‘dubbel’. Bij het onderzoeken van PGO, de SMART methode, en de invloed van het gebruik van leerdoelen op resultaten in verslagen, zijn gunstige onderzoeksbevindingen naar voren gekomen. Hiermee lijkt de invloed van de door leerlingen vastgestelde SMART leerdoelen erg positief op het PGO. Deze invloed wordt minder positief beredeneerd vanuit de data die ervaringen van leerlingen weergeeft. Niet alle leerlingen lijken even enthousiast te zijn over het werken met leerdoelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12554
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo