dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Suijker, J.C.B. | |
dc.contributor.author | Huijsmans, R.P.J. | |
dc.date.accessioned | 2013-02-07T18:00:53Z | |
dc.date.available | 2013-02-07 | |
dc.date.available | 2013-02-07T18:00:53Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12554 | |
dc.description.abstract | Er worden veel positieve eigenschappen toegeschreven aan het Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO). Onderzoek wijst immers uit dat deze vorm van onderwijs leidt tot goede resultaten en een verhoogde motivatie van leerlingen. Centraal in het PGO staat het werken met leerdoelen maar waarom? In dit onderzoek neem ik het gebruik van leerdoelen in de PGO methode kritisch onder de loep. Centraal staan hierbij vragen als: hoe draagt het gebruik van leerdoelen bij aan resultaten van het PGO? En, hoe ervaren leerlingen zelf het werken met deze leerdoelen? De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: “Welke invloed hebben SMART leerdoelen op het Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO)?” Het antwoord is ‘dubbel’. Bij het onderzoeken van PGO, de SMART methode, en de invloed van het gebruik van leerdoelen op resultaten in verslagen, zijn gunstige onderzoeksbevindingen naar voren gekomen. Hiermee lijkt de invloed van de door leerlingen vastgestelde SMART leerdoelen erg positief op het PGO. Deze invloed wordt minder positief beredeneerd vanuit de data die ervaringen van leerlingen weergeeft. Niet alle leerlingen lijken even enthousiast te zijn over het werken met leerdoelen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 79791 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Leerdoelen in het Probleem Gestuurd Onderwijs: Resultaatgericht werken in het PGO | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | PGO, Probleem gestuurd onderwijs, resultaatgericht werken, leerdoelen, middelbaar onderwijs, SMART, didactiek | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Maatschappijleer | |