View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Wat zeg je liever: 20% is geslaagd of 80% is gezakt?” Een verklarend onderzoek naar attribuutframing

        Thumbnail
        View/Open
        scriptie officieel IGITUR.pdf (160.3Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Rademaker, M.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        'Wanneer zeg je wat?' is de vraag die centraal staat in dit onderzoek. Er is namelijk een keuze voorhanden wanneer men iets formuleert. Men zou bijvoorbeeld scholieren die een tentamen hebben gemaakt, kunnen framen in termen van '20% van de scholieren is geslaagd' of '80% van de scholieren is gezakt'. Dit is een voorbeeld van attribuutframing; het kiezen tussen twee equivalente frames die hetzelfde omschrijven. Eerder onderzoek toont aan dat attribuutframing van invloed is op de evaluatie en interpretatie van de hoorder over een bepaald object. Dit onderzoek bouwt voort op een nog lopend onderzoek van Holleman en Pander Maat. Er is door middel van een vragenlijst met scenario's gekeken naar het effect van een toename wanneer een proportie de kleinste is op statische taken. Daarbij is vormgeving gemanipuleerd door middel van staafdiagrammen en teksten in de items te plaatsen. Bovendien is er gekeken naar het verschil tussen symmetrische ('Cola' versus 'Fanta') en asymmetrische paardelen ('winnen' versus 'verliezen'). Er is gebleken dat bij statische taken vooral geframed wordt in termen van de grootste proportie. Hierbij zijn er vooral veel effecten gevonden op de symmetrische paardelen. De presentatie van de items blijkt een minder grote rol te spelen dan verwacht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12391
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo