Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHolleman, B.C.
dc.contributor.authorRademaker, M.C.
dc.date.accessioned2013-01-08T18:01:20Z
dc.date.available2013-01-08
dc.date.available2013-01-08T18:01:20Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12391
dc.description.abstract'Wanneer zeg je wat?' is de vraag die centraal staat in dit onderzoek. Er is namelijk een keuze voorhanden wanneer men iets formuleert. Men zou bijvoorbeeld scholieren die een tentamen hebben gemaakt, kunnen framen in termen van '20% van de scholieren is geslaagd' of '80% van de scholieren is gezakt'. Dit is een voorbeeld van attribuutframing; het kiezen tussen twee equivalente frames die hetzelfde omschrijven. Eerder onderzoek toont aan dat attribuutframing van invloed is op de evaluatie en interpretatie van de hoorder over een bepaald object. Dit onderzoek bouwt voort op een nog lopend onderzoek van Holleman en Pander Maat. Er is door middel van een vragenlijst met scenario's gekeken naar het effect van een toename wanneer een proportie de kleinste is op statische taken. Daarbij is vormgeving gemanipuleerd door middel van staafdiagrammen en teksten in de items te plaatsen. Bovendien is er gekeken naar het verschil tussen symmetrische ('Cola' versus 'Fanta') en asymmetrische paardelen ('winnen' versus 'verliezen'). Er is gebleken dat bij statische taken vooral geframed wordt in termen van de grootste proportie. Hierbij zijn er vooral veel effecten gevonden op de symmetrische paardelen. De presentatie van de items blijkt een minder grote rol te spelen dan verwacht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent164176 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Wat zeg je liever: 20% is geslaagd of 80% is gezakt?” Een verklarend onderzoek naar attribuutframing
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsattribuutframing, paardelen, statische taken
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record