Wereldburgerschap dichtbij huis
Summary
Wereldburgerschap, een onderwerp met een lange historie basisscholen verplicht aandacht te schenken aan burgerschap, terwijl op internationaal niveau er steeds meer nadruk ligt op een mondiale dimensie. Er is weinig bekend over hoe leerkrachten in het primair onderwijs hierover denken, waar het huidige aanbod uit bestaat en wat er nodig is voor de toekomst. Dit onderzoek gaat hier dieper op in. Het onderzoek bestaat uit twee delen: een literatuurstudie en een kwalitatief deel met interviews en een beleidsdocumentenanalyse. Vijftien leerkrachten van tien Zeeuwse basisscholen en de lerarenopleiding hebben meegewerkt. Uit het onderzoek komen een aantal aandachtspunten naar voren, waaronder: een weinig structureel aanbod, de nadruk op verschillen tussen hier en elders in de wereld, de voorbeeldfunctie van de leerkracht en democratie in de school. Mensenrechteneducatie en democratisch burgerschap vormen hierbij mogelijk een oplossing. De studie leert ons dat wereldburgerschap in het klein begint, dicht bij huis en bij de attitude van de leerkracht.in een actueel perspectief.