Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVriens, L.
dc.contributor.advisorOomen, B.
dc.contributor.authorOs, J.E.M. van
dc.date.accessioned2013-01-08T18:01:04Z
dc.date.available2013-01-08
dc.date.available2013-01-08T18:01:04Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12386
dc.description.abstractWereldburgerschap, een onderwerp met een lange historie basisscholen verplicht aandacht te schenken aan burgerschap, terwijl op internationaal niveau er steeds meer nadruk ligt op een mondiale dimensie. Er is weinig bekend over hoe leerkrachten in het primair onderwijs hierover denken, waar het huidige aanbod uit bestaat en wat er nodig is voor de toekomst. Dit onderzoek gaat hier dieper op in. Het onderzoek bestaat uit twee delen: een literatuurstudie en een kwalitatief deel met interviews en een beleidsdocumentenanalyse. Vijftien leerkrachten van tien Zeeuwse basisscholen en de lerarenopleiding hebben meegewerkt. Uit het onderzoek komen een aantal aandachtspunten naar voren, waaronder: een weinig structureel aanbod, de nadruk op verschillen tussen hier en elders in de wereld, de voorbeeldfunctie van de leerkracht en democratie in de school. Mensenrechteneducatie en democratisch burgerschap vormen hierbij mogelijk een oplossing. De studie leert ons dat wereldburgerschap in het klein begint, dicht bij huis en bij de attitude van de leerkracht.in een actueel perspectief.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent827913 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWereldburgerschap dichtbij huis
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWereldburgerschap
dc.subject.keywordsmensenrechteneducatie, primair onderwijs
dc.subject.keywordsbasisonderwijs
dc.subject.keywordsleerkrachten
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record