View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samenhang tussen angst en identiteit(s)ontwikkeling bij adolescenten: verschil in sekse en SES

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Kroezen, KP-3278794.pdf (220.4Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Kroezen, K.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar de samenhang tussen sociale fobie en identiteit(s)(ontwikkeling) bij adolescenten. Symptomen van sociale fobie zijn gemeten met de Nederlandse versie van de SCARED en identiteit is gemeten aan de hand van een vragenlijst met 85 items waaronder algemene identiteit en domeinspecifieke identiteit wordt verstaan. Het onderzoek is uitgevoerd onder 500 jongeren in de leeftijd van 14 tot 19 jaar. Er is gebruik gemaakt van (hiërarchische) regressieanalyses om de gegevens te analyseren. Geconcludeerd kan worden dat er sprake is van een samenhang tussen sociale fobie en identiteit bij adolescenten. Adolescenten die in meerdere mate sociale fobische symptomen vertonen, hebben een minder geïntegreerde identiteit, dan adolescenten die in mindere mate sociale fobische symptomen vertonen. Er is geen samenhang tussen sociale fobie en identiteitsontwikkeling gevonden. Aan de hand van onderzoeksvragen is er tevens gekeken naar mogelijke verschillen tussen de beide sekses en SES met betrekking tot de samenhang van sociale fobie en identiteit(s)(ontwikkeling). In dit onderzoek zijn er geen verschillen gevonden tussen jongens en meisjes met betrekking tot de samenhang van sociale fobie en identiteit(s)(ontwikkeling). Daarnaast zijn er geen verschillen tussen de verschillende SES niveaus met betrekking tot de samenhang tussen sociale fobie en identiteit(s)(ontwikkeling) gevonden. Een beperking van dit onderzoek is dat er slechts gebruik is gemaakt van een selecte populatie van het middelbaar onderwijs, waardoor de resultaten niet te generaliseren zijn naar alle adolescenten van het middelbaar onderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12381
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo