Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaaijmakers, Q.
dc.contributor.advisorHale, B.
dc.contributor.authorKroezen, K.P.
dc.date.accessioned2013-01-08T18:01:00Z
dc.date.available2013-01-08
dc.date.available2013-01-08T18:01:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12381
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar de samenhang tussen sociale fobie en identiteit(s)(ontwikkeling) bij adolescenten. Symptomen van sociale fobie zijn gemeten met de Nederlandse versie van de SCARED en identiteit is gemeten aan de hand van een vragenlijst met 85 items waaronder algemene identiteit en domeinspecifieke identiteit wordt verstaan. Het onderzoek is uitgevoerd onder 500 jongeren in de leeftijd van 14 tot 19 jaar. Er is gebruik gemaakt van (hiërarchische) regressieanalyses om de gegevens te analyseren. Geconcludeerd kan worden dat er sprake is van een samenhang tussen sociale fobie en identiteit bij adolescenten. Adolescenten die in meerdere mate sociale fobische symptomen vertonen, hebben een minder geïntegreerde identiteit, dan adolescenten die in mindere mate sociale fobische symptomen vertonen. Er is geen samenhang tussen sociale fobie en identiteitsontwikkeling gevonden. Aan de hand van onderzoeksvragen is er tevens gekeken naar mogelijke verschillen tussen de beide sekses en SES met betrekking tot de samenhang van sociale fobie en identiteit(s)(ontwikkeling). In dit onderzoek zijn er geen verschillen gevonden tussen jongens en meisjes met betrekking tot de samenhang van sociale fobie en identiteit(s)(ontwikkeling). Daarnaast zijn er geen verschillen tussen de verschillende SES niveaus met betrekking tot de samenhang tussen sociale fobie en identiteit(s)(ontwikkeling) gevonden. Een beperking van dit onderzoek is dat er slechts gebruik is gemaakt van een selecte populatie van het middelbaar onderwijs, waardoor de resultaten niet te generaliseren zijn naar alle adolescenten van het middelbaar onderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent225726 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSamenhang tussen angst en identiteit(s)ontwikkeling bij adolescenten: verschil in sekse en SES
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale fobie, verticale identiteitsintegratie, sekse, SES, adolescentie.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record