View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Daarom ook toch? Een onderzoek naar het effect van lay-out en coherentiemarkeringen op het tekstbegrip en de tekstwaardering.

        Thumbnail
        View/Open
        Daarom ook toch? Een onderzoek naar het effect van lay-out en coherentiemarkeringen op het tekstbegrip en de tekstwaardering Ilse Goedman 3263835.docx (1.764Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Goedman, I.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek staat het tekstbegrip van basisschoolteksten centraal. Er wordt gekeken naar de invloed van een geïntegreerde of gefragmenteerde tekst en naar de invloed van de aanwezigheid of de afwezigheid van gemarkeerde coherentierelaties op het tekstbegrip en op de tekstwaardering van leerlingen van groep 7. Uit onderzoek van Land (2009) is gebleken dat geïntegreerde teksten waarin gemarkeerde coherentierelaties voorkomen zorgen voor een beter tekstbegrip bij vmbo-leerlingen. In dit onderzoek wordt gekeken of deze conclusie gegeneraliseerd mag worden naar leerlingen van groep 7 en of het effect ook optreedt indien een tekst alleen geïntegreerd is, zonder dat er gemarkeerde coherentierelaties voorkomen in de tekst, of wanneer er in een tekst alleen gemarkeerde coherentierelaties voorkomen, zonder dat deze tekst per definitie een geïntegreerde structuur heeft. In dit onderzoek wordt er gewerkt met vier verschillende versies: een versie met een geïntegreerde tekststructuur en met gemarkeerde coherentierelaties; een versie met een geïntegreerde tekststructuur en zonder gemarkeerde coherentierelaties; een versie met een gefragmenteerde tekststructuur met gemarkeerde coherentierelaties en een versie met een gefragmenteerde tekststructuur zonder gemarkeerde coherentierelaties. In tegenstelling tot het onderzoek van Land wordt er in dit onderzoek dus gebruik gemaakt van vier versies in plaats van twee. De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat het tekstbegrip van leerlingen uit groep 7 beter is bij teksten die een geïntegreerde tekststructuur hebben, waarbij de zinnen dus regeloverstijgend zijn. Voor het tekstbegrip maakt de aanwezigheid of de afwezigheid van gemarkeerde coherentierelaties niet uit. Dit resultaten van dit onderzoek bieden aanleiding om bij het maken van teksten voor leerlingen uit groep 7 gebruik te maken van een lay-out met regeloverstijgende zinnen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12339
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo