Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J
dc.contributor.authorGoedman, I.C.
dc.date.accessioned2012-12-20T18:01:24Z
dc.date.available2012-12-20
dc.date.available2012-12-20T18:01:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12339
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat het tekstbegrip van basisschoolteksten centraal. Er wordt gekeken naar de invloed van een geïntegreerde of gefragmenteerde tekst en naar de invloed van de aanwezigheid of de afwezigheid van gemarkeerde coherentierelaties op het tekstbegrip en op de tekstwaardering van leerlingen van groep 7. Uit onderzoek van Land (2009) is gebleken dat geïntegreerde teksten waarin gemarkeerde coherentierelaties voorkomen zorgen voor een beter tekstbegrip bij vmbo-leerlingen. In dit onderzoek wordt gekeken of deze conclusie gegeneraliseerd mag worden naar leerlingen van groep 7 en of het effect ook optreedt indien een tekst alleen geïntegreerd is, zonder dat er gemarkeerde coherentierelaties voorkomen in de tekst, of wanneer er in een tekst alleen gemarkeerde coherentierelaties voorkomen, zonder dat deze tekst per definitie een geïntegreerde structuur heeft. In dit onderzoek wordt er gewerkt met vier verschillende versies: een versie met een geïntegreerde tekststructuur en met gemarkeerde coherentierelaties; een versie met een geïntegreerde tekststructuur en zonder gemarkeerde coherentierelaties; een versie met een gefragmenteerde tekststructuur met gemarkeerde coherentierelaties en een versie met een gefragmenteerde tekststructuur zonder gemarkeerde coherentierelaties. In tegenstelling tot het onderzoek van Land wordt er in dit onderzoek dus gebruik gemaakt van vier versies in plaats van twee. De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat het tekstbegrip van leerlingen uit groep 7 beter is bij teksten die een geïntegreerde tekststructuur hebben, waarbij de zinnen dus regeloverstijgend zijn. Voor het tekstbegrip maakt de aanwezigheid of de afwezigheid van gemarkeerde coherentierelaties niet uit. Dit resultaten van dit onderzoek bieden aanleiding om bij het maken van teksten voor leerlingen uit groep 7 gebruik te maken van een lay-out met regeloverstijgende zinnen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1850672 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleDaarom ook toch? Een onderzoek naar het effect van lay-out en coherentiemarkeringen op het tekstbegrip en de tekstwaardering.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCoherentiemarkingen, tekstbegrip, lay-out, tekstwaardering, basisschoolleerlingen
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record