View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        PRAGMATISCHE VAARDIGHEDEN BIJ TYPISCHE EN ATYPISCHE TAALONTWIKKELING ONDERZOEK NAAR DE PRAGMATISCHE VAARDIGHEDEN VAN KINDEREN MET EEN TAALONTWIKKELINGSSTOORNIS EN KINDEREN MET DE CHROMOSOOMAFWIJKING 22Q11DS.

        Thumbnail
        View/Open
        Pragmatische vaardigheden bij typische en atypische taalontwikkeling.pdf (517.2Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Harder, J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek tracht inzicht te creëren in de pragmatische vaardigheden van kinderen met Taalontwikkelingsstoornis (TOS) en kinderen met 22q11.2 deletie syndroom (22Q11DS). Hierbij wordt onderzocht of er sprake is van overeenkomsten tussen deze twee atypisch ontwikkelende groepen of verschillen tussen de atypisch ontwikkelende groep en de typisch ontwikkelende (TO) groep kinderen. Aan de hand van een nieuw ontwikkeld scoreprotocol en videomateriaal van een uitgevoerde spelobservatie worden de pragmatische vaardigheden van dertig participanten in kaart gebracht. Uit het onderzoek is gebleken dat kinderen met TOS en kinderen met 22Q11DS op individuele stellingen uit het protocol van elkaar verschillen in uitkomst. Kinderen met TOS lijken meer moeite te hebben met communicatieve vaardigheden waar kinderen met 22Q11DS laten zien moeilijkheden te hebben in conversationele vaardigheden. Ten opzichte van de TO controlegroep is er geen sprake van een overduidelijk vertraagde ontwikkeling van pragmatische vaardigheden bij de atypisch ontwikkelende groepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1232
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo