Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMeroni, L.
dc.contributor.advisorBoerma, T.
dc.contributor.authorHarder, J.M.
dc.date.accessioned2021-09-08T18:00:32Z
dc.date.available2021-09-08T18:00:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1232
dc.description.abstractDit onderzoek tracht inzicht te creëren in de pragmatische vaardigheden van kinderen met Taalontwikkelingsstoornis (TOS) en kinderen met 22q11.2 deletie syndroom (22Q11DS). Hierbij wordt onderzocht of er sprake is van overeenkomsten tussen deze twee atypisch ontwikkelende groepen of verschillen tussen de atypisch ontwikkelende groep en de typisch ontwikkelende (TO) groep kinderen. Aan de hand van een nieuw ontwikkeld scoreprotocol en videomateriaal van een uitgevoerde spelobservatie worden de pragmatische vaardigheden van dertig participanten in kaart gebracht. Uit het onderzoek is gebleken dat kinderen met TOS en kinderen met 22Q11DS op individuele stellingen uit het protocol van elkaar verschillen in uitkomst. Kinderen met TOS lijken meer moeite te hebben met communicatieve vaardigheden waar kinderen met 22Q11DS laten zien moeilijkheden te hebben in conversationele vaardigheden. Ten opzichte van de TO controlegroep is er geen sprake van een overduidelijk vertraagde ontwikkeling van pragmatische vaardigheden bij de atypisch ontwikkelende groepen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent529613
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePRAGMATISCHE VAARDIGHEDEN BIJ TYPISCHE EN ATYPISCHE TAALONTWIKKELING ONDERZOEK NAAR DE PRAGMATISCHE VAARDIGHEDEN VAN KINDEREN MET EEN TAALONTWIKKELINGSSTOORNIS EN KINDEREN MET DE CHROMOSOOMAFWIJKING 22Q11DS.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuMeertaligheid en taalverwerving


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record