Het modererende effect van leermogelijkheden op de relatie tussen baanonzekerheid en emotionele uitputting. Welke invloed heeft leerdoeloriëntatie op leermogelijkheden in dit verband?
Summary
In dit onderzoek wordt onderzocht of baanonzekerheid positief
samenhangt met emotionele uitputting. Er wordt een onderscheid
gemaakt tussen kwantitatieve en kwalitatieve baanonzekerheid.
Daarnaast wordt er gekeken of leermogelijkheden een
modererende rol heeft in de relatie tussen baanonzekerheid en
emotionele uitputting. Vervolgens wordt getoetst of de mate
waarin men beschikt over een leerdoeloriëntatie invloed heeft op
de modererende werking van leermogelijkheden. Data zijn
verzameld aan de hand van vragenlijsten bij 362 Nederlandse
respondenten werkzaam in diverse sectoren. Hiërarchische
regressieanalyses tonen een positief verband tussen kwantitatieve
baanonzekerheid en emotionele uitputting alsook tussen
kwalitatieve baanonzekerheid en emotionele uitputting.
Leermogelijkheden tempert het negatieve effect van
kwantitatieve baanonzekerheid op emotionele uitputting. Dit
temperende effect van leermogelijkheden lijkt niet afhankelijk
van leerdoeloriëntatie.