View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Psychologische Processen in de Pubertijd: De Relatie Tussen Empathie, Emotieregulatie en Conflicthanteringsstijlen bij Adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bennenbroek, S-3899667 en Doelman, N-3810062 en Hagenaar, S-3480003 en Reinhard, R-3327361.pdf (258.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Bennenbroek, S.H.G.J.C.
        Doelman, N.
        Hagenaar, S.
        Reinhard, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek was om de relatie tussen perspectief name, emotieregulatie, geslacht en twee conflictresolutiestijlen bij adolescenten in kaart te brengen. Door middel van vragenlijstonderzoek werden adolescenten bevraagd over hun omgang met emoties en conflicten en over het zich kunnen verplaatsen in anderen. Respondenten waren 15 en 16-jarige scholieren op een middelbare school. Er werd gedeeltelijke ondersteuning gevonden voor het effect van perspectief name op emotie regulatie. Geslacht bleek een significant effect te hebben op perspectief name. Er werd gedeeltelijke ondersteuning gevonden voor het verschil in geslacht voor emotie regulatie. Voor het effect van emotie regulatie op de conflictresolutiestijlen probleemoplossing en terugtrekking werd eveneens gedeeltelijke ondersteuning gevonden. Drie subschalen die emotie regulatie maten gaven een significant effect weer op probleemoplossing en terugtrekking. Perspectief name is positief gerelateerd aan emotioneel bewustzijn van de adolescenten. Een hoge mate van perspectief name is gerelateerd aan minder problemen in doelgericht gedragen, een grotere acceptatie van emotionele responsen en meer toegang tot emotie regulatie strategieën. Geslacht bleek invloed te hebben op zowel perspectief name als op emotieregulatie. Hoe emotioneler bewust de adolescent was, des te meer werd probleemoplossing gehanteerd. Terugtrekking werd meer gehanteerd door adolescenten die moeite hebben met het accepteren van emotionele responsen en een beperkte toegang hebben tot emotie regulatie strategieën.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12217
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo