Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLissa, C.J. van
dc.contributor.authorBennenbroek, S.H.G.J.C.
dc.contributor.authorDoelman, N.
dc.contributor.authorHagenaar, S.
dc.contributor.authorReinhard, R.
dc.date.accessioned2012-12-04T18:01:05Z
dc.date.available2012-12-04
dc.date.available2012-12-04T18:01:05Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12217
dc.description.abstractHet doel van dit onderzoek was om de relatie tussen perspectief name, emotieregulatie, geslacht en twee conflictresolutiestijlen bij adolescenten in kaart te brengen. Door middel van vragenlijstonderzoek werden adolescenten bevraagd over hun omgang met emoties en conflicten en over het zich kunnen verplaatsen in anderen. Respondenten waren 15 en 16-jarige scholieren op een middelbare school. Er werd gedeeltelijke ondersteuning gevonden voor het effect van perspectief name op emotie regulatie. Geslacht bleek een significant effect te hebben op perspectief name. Er werd gedeeltelijke ondersteuning gevonden voor het verschil in geslacht voor emotie regulatie. Voor het effect van emotie regulatie op de conflictresolutiestijlen probleemoplossing en terugtrekking werd eveneens gedeeltelijke ondersteuning gevonden. Drie subschalen die emotie regulatie maten gaven een significant effect weer op probleemoplossing en terugtrekking. Perspectief name is positief gerelateerd aan emotioneel bewustzijn van de adolescenten. Een hoge mate van perspectief name is gerelateerd aan minder problemen in doelgericht gedragen, een grotere acceptatie van emotionele responsen en meer toegang tot emotie regulatie strategieën. Geslacht bleek invloed te hebben op zowel perspectief name als op emotieregulatie. Hoe emotioneler bewust de adolescent was, des te meer werd probleemoplossing gehanteerd. Terugtrekking werd meer gehanteerd door adolescenten die moeite hebben met het accepteren van emotionele responsen en een beperkte toegang hebben tot emotie regulatie strategieën.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent264816 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePsychologische Processen in de Pubertijd: De Relatie Tussen Empathie, Emotieregulatie en Conflicthanteringsstijlen bij Adolescenten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsemotie regulatie
dc.subject.keywordsperspectief name
dc.subject.keywordsempathie
dc.subject.keywordsconflicthantering
dc.subject.keywordsprobleemoplossing
dc.subject.keywordsterugtrekking
dc.subject.keywordssekse
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record