Mulock 2000: Op weg naar een 'echte' school?
Summary
Dit onderzoek is uitgevoerd binnen de Mulock 2000, een speciaal voortgezet onderwijsschool voor leerlingen met externaliserende gedragsproblemen. Met ingang van dit schooljaar heeft de school een verandering doorgemaakt. De school heeft de focus van een sterk op zorggericht en pedagogisch onderwijsklimaat verlegt naar een onderwijskundige en didactische insteek. Omdat de verandering een andere insteek en werkwijze van de docenten vraagt is onderzoek gedaan naar de wijze waarop de Mulock 2000-docenten betekenis geven aan de verandering en hoe de verandering zich verhoudt tot hun professionele identiteit. Uit het onderzoek is gebleken dat de docenten in te delen zijn in twee typen docenten; een op zorggerichte docent en een op didactiek gefocuste docent. Het onderscheid in type docent leidt ertoe dat de leerkrachten op een andere manier betekenis geven aan de verschuiving van een pedagogisch onderwijsklimaat naar een didactisch onderwijsklimaat. Zo blijkt dat de op didactiek gefocuste docenten de verschuiving naar een didactisch onderwijsklimaat positiever ervaren dan de op zorggerichte docenten. Verder blijkt het onderscheid in typen docent eveneens van invloed op de wijze waarop de verandering zich verhoudt tot de bestaande professionele identiteiten van de docenten. Het onderzoek wijst uit dat de professionele identiteit van de op zorggerichte docenten zodanig is aangetast, dat het voor hen lastig is hun bestaande identiteit nog tot uiting te laten komen in de nieuwe situatie met als gevolg afnemende werkplezier en toewijding voor hun beroep.