View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sekseverschillen in de samenhang van de ontwikkeling van cognitie, taal en motoriek bij baby’s en peuters

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Jongenelen-Gietema, JW-3758060 en Meulen, JK van der-3370070 en Toonen, RF-3810895 en Wolff, GL de-3798305.pdf (330.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Gietema, J.W.
        Meulen, J.K. van der
        Toonen, R.F.
        Wolff, G.L. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Centraal in dit onderzoek staat de vraag: Is de samenhang in ontwikkeling van cognitie, taal en motoriek verschillend voor jongens en meisjes in de baby- en peuterleeftijd? Bij 316 kinderen (leeftijd 16 dagen – 42,5 maanden) zijn de Bayley Scales of Infant and Toddler Development – Third Edition (Bayley-III) afgenomen. De Bayley-III onderscheidt verschillende ontwikkelingsdomeinen, zoals cognitie, taal (met subschalen taalbegrip en taalproductie) en motoriek (met subschalen grove en fijne motoriek). Resultaten laten zien dat meisjes hogere scores behalen voor de schalen taal en motoriek en de subschalen taalproductie en fijne motoriek. Oudere kinderen (18 maanden en ouder) scoren op alle schalen beter dan jongere kinderen (onder de 18 maanden). Bij oudere kinderen zijn de verschillen tussen meisjes en jongens groter dan bij jongere kinderen. Tussen vrijwel alle onderdelen van de Bayley-III worden voor beide seksen significante correlaties gevonden. Bij meisjes is de samenhang tussen taal en fijne motoriek en tussen taalbegrip en motoriek sterker dan bij jongens. Regressieanalyses laten zien dat sekse een voorspellende waarde heeft voor de scores van taal en fijne motoriek. Verklaringen voor de gevonden verschillen worden gepresenteerd en de toevoeging van seksespecifieke normen voor taal en fijne motoriek wordt overwogen, om te voorkomen dat jongens onnodig gediagnosticeerd worden met een ontwikkelingsachterstand of een ontwikkelingsachterstand bij meisjes over het hoofd wordt gezien.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11950
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo