View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen leesvaardigheden, fonologie en grammatica bij kinderen in de leeftijd van 9 tot en met 12 jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hartingsveldt, MW van-3370054 en Leeuwen, RM van-3510832 en Mil, L van-3513521 en Pol, PD-3348776.pdf (188.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Hartingsveldt, M.W. van
        Leeuwen, R.M. van
        Mil, L. van
        Pol, P.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Lezen is van groot belang in de huidige maatschappij. Er is veel onderzoek naar gedaan, maar de samenhang met mogelijk gerelateerde andere vaardigheden is nog onduidelijk. Dit onderzoek richt zich op het verband tussen lees- en spellingsvaardigheden, fonologie en grammatica. Lezen en fonemisch bewustzijn worden onderling met elkaar in verband gebracht, maar ook apart met de overige vaardigheden. Methode: Het onderzoek vindt plaats bij 47 kinderen in de leeftijd van 9;4 tot en met 12;1 jaar (M=130.77, SD=6.66). De participanten zijn select verworven uit drie groepen 7 en één groep 6. Door middel van Pearon’s correlatiecoëfficiënt en een multiple regressieanalyse worden de verbanden onderzocht. Resultaten: Uit de analyses blijkt dat technisch lezen met alle vaardigheden significant samenhangt. Het fonemisch bewustzijn is significant gecorreleerd aan alle vaardigheden, met uitzondering van de benoemsnelheid. De multipele regressie wijst uit dat alle vaardigheden significante voorspellers zijn voor lezen, waarbij spelling de grootste voorspellende waarde heeft. Voor de totale voorspellende waarde voor fonemisch bewustzijn blijken enkel verleden tijd en lezen een significante voorspellende waarde te hebben. Continu benoemen en spelling hebben voor fonemisch bewustzijn geen toegevoegde voorspellende waarde. Conclusie: Alle vaardigheden uit dit onderzoek zijn significante voorspellers van lezen. Daarnaast zijn grammatica en lezen significante voorspellers voor het fonemisch bewustzijn. Omdat dit niet overeenkomt met bevindingen uit eerder onderzoek, is verder onderzoek gewenst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11946
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo