dc.description.abstract | Achtergrond: Lezen is van groot belang in de huidige maatschappij. Er is veel onderzoek naar gedaan, maar de samenhang met mogelijk gerelateerde andere vaardigheden is nog onduidelijk. Dit onderzoek richt zich op het verband tussen lees- en spellingsvaardigheden, fonologie en grammatica. Lezen en fonemisch bewustzijn worden onderling met elkaar in verband gebracht, maar ook apart met de overige vaardigheden. Methode: Het onderzoek vindt plaats bij 47 kinderen in de leeftijd van 9;4 tot en met 12;1 jaar (M=130.77, SD=6.66). De participanten zijn select verworven uit drie groepen 7 en één groep 6. Door middel van Pearon’s correlatiecoëfficiënt en een multiple regressieanalyse worden de verbanden onderzocht. Resultaten: Uit de analyses blijkt dat technisch lezen met alle vaardigheden significant samenhangt. Het fonemisch bewustzijn is significant gecorreleerd aan alle vaardigheden, met uitzondering van de benoemsnelheid. De multipele regressie wijst uit dat alle vaardigheden significante voorspellers zijn voor lezen, waarbij spelling de grootste voorspellende waarde heeft. Voor de totale voorspellende waarde voor fonemisch bewustzijn blijken enkel verleden tijd en lezen een significante voorspellende waarde te hebben. Continu benoemen en spelling hebben voor fonemisch bewustzijn geen toegevoegde voorspellende waarde. Conclusie: Alle vaardigheden uit dit onderzoek zijn significante voorspellers van lezen. Daarnaast zijn grammatica en lezen significante voorspellers voor het fonemisch bewustzijn. Omdat dit niet overeenkomt met bevindingen uit eerder onderzoek, is verder onderzoek gewenst. | |