View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Van cognitieve belastingstheorie naar onderwijspraktijk: het trainen van docenten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis van Harsel 3688208.pdf (526.5Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Harsel, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de huidige studie is onderzocht in welke mate het trainen van docenten van de Academie voor Management en Bestuur van Avans Hogeschool bevorderend is voor het integreren van de Cognitieve Belastingstheorie en de principes hierachter in de dagelijkse onderwijspraktijk. Verwacht wordt dat training bijdraagt aan het verhogen van kennis en vaardigheden. Daarnaast wordt verwacht dat training positief bijdraagt aan de attitude van de docenten en de mate waarin de Cognitieve Belastingstheorie en de principes hierachter geïntegreerd worden. Tevens is onderzocht of er tussen kennis, vaardigheden, attitude en transfer een relatie bestaat. Ten slotte is verkent welke factoren de eventuele transfer van de training gunstig of ongunstig hebben beïnvloed. Zowel getrainde (n = 20) als niet-getrainde docenten (n = 14) hebben een vragenlijst ingevuld waarbij zij op eerder genoemde factoren werden bevraagd. De resultaten tonen een significant verschil op kennis en vaardigheden. Er is geen significant verschil gevonden op de attitude- en transfercomponent. De kwalitatieve data op de transfercomponent laat echter een matige transfer zien. Ten slotte zijn er vier factoren die de transfer mogelijk gunstig hebben beïnvloed en twaalf factoren die de transfer mogelijk ongunstig hebben beïnvloed. In de discussieparagraaf worden deze resultaten verklaard en wordt er ingegaan op mogelijke implicaties voor het verhogen van de impact van de training.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11939
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo