View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verschil in getalbegrip tussen vroege en late leerlingen uit groep 2.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Dijk, J van-3378780 en Sijtsma, DF-3839168 en Taat, M-3466124.pdf (364.7Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Dijk, J. van
        Sijtsma, D.F.
        Taat, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Binnen dit onderzoek is gekeken naar het verschil in de ontwikkeling van getalbegrip op basis van het triple-code model tussen vroege en late leerlingen bij kinderen uit groep 2. Methode: De steekproef bestaat uit 444 leerlingen uit groep 2 van 25 basisscholen over heel Nederland verspreid. De gemiddelde leeftijd van de kinderen was respectievelijk 5;7 jaar. Voor de resultaten is gebruik gemaakt van de taken: niet symbolisch en symbolisch vergelijkentaak, de getallenlijn taak en UGT-R. Resultaten: Voor de analoge code is bij de getallenlijntaak een marginaal significant verschil gevonden (p=.06). Daarnaast is bij deze code op de niet symbolische taak is een significant effect gevonden (p<.01). Bij de verbale code is een significant effect gevonden (p<.001). En tot slot is bij de visuele code is een marginaal significant effect gevonden (p=.07). Conclusie: De resultaten van de ANCOVA tonen aan dat er geen eenduidig antwoord kan worden gegeven of late leerlingen verder ontwikkeld zijn in getalbegrip dan vroege leerlingen. Enkel op de verbale code is een significant verschil gevonden. Bij de overige codes zijn er marginaal significante effecten gevonden. Er kan niet gezegd worden dat late leerlingen op basis van het triple-code model een beter ontwikkeld getalbegrip hebben, echter zijn hier wel sterke vermoedens voor. Discussie: De resultaten kunnen beïnvloed zijn door het geringe aantal instrumenten en de beperkingen van de psychometrische kwaliteiten hiervan. Daarnaast is ook over de ontwikkeling en de samenhang van de codes nog niet voldoende onderzoek. Dit onderzoek geeft aanzet tot verdere exploratie van het verband tussen leeftijd en getalbegrip.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11899
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo