Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBos, I. van den
dc.contributor.advisorRijt, B. van de
dc.contributor.authorDijk, J. van
dc.contributor.authorSijtsma, D.F.
dc.contributor.authorTaat, M.
dc.date.accessioned2012-10-29T18:01:52Z
dc.date.available2012-10-29
dc.date.available2012-10-29T18:01:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11899
dc.description.abstractBinnen dit onderzoek is gekeken naar het verschil in de ontwikkeling van getalbegrip op basis van het triple-code model tussen vroege en late leerlingen bij kinderen uit groep 2. Methode: De steekproef bestaat uit 444 leerlingen uit groep 2 van 25 basisscholen over heel Nederland verspreid. De gemiddelde leeftijd van de kinderen was respectievelijk 5;7 jaar. Voor de resultaten is gebruik gemaakt van de taken: niet symbolisch en symbolisch vergelijkentaak, de getallenlijn taak en UGT-R. Resultaten: Voor de analoge code is bij de getallenlijntaak een marginaal significant verschil gevonden (p=.06). Daarnaast is bij deze code op de niet symbolische taak is een significant effect gevonden (p<.01). Bij de verbale code is een significant effect gevonden (p<.001). En tot slot is bij de visuele code is een marginaal significant effect gevonden (p=.07). Conclusie: De resultaten van de ANCOVA tonen aan dat er geen eenduidig antwoord kan worden gegeven of late leerlingen verder ontwikkeld zijn in getalbegrip dan vroege leerlingen. Enkel op de verbale code is een significant verschil gevonden. Bij de overige codes zijn er marginaal significante effecten gevonden. Er kan niet gezegd worden dat late leerlingen op basis van het triple-code model een beter ontwikkeld getalbegrip hebben, echter zijn hier wel sterke vermoedens voor. Discussie: De resultaten kunnen beïnvloed zijn door het geringe aantal instrumenten en de beperkingen van de psychometrische kwaliteiten hiervan. Daarnaast is ook over de ontwikkeling en de samenhang van de codes nog niet voldoende onderzoek. Dit onderzoek geeft aanzet tot verdere exploratie van het verband tussen leeftijd en getalbegrip.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent373536 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verschil in getalbegrip tussen vroege en late leerlingen uit groep 2.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip
dc.subject.keywordstriple-code model
dc.subject.keywordsvroege en late leerlingen
dc.subject.keywordsgroep 2
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record