View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen taal en leesvaardigheid

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Dekker, C-3504255 en Leeuw, M van der-3499499 en Putten, C van-3474062 en Weijnman, HC-3217558.pdf (373.1Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Dekker, C.
        Leeuw, M. van der
        Putten, C.E. van
        Weijnman, H.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond – Het fonemisch bewustzijn is een onderliggende factor die de relatie tussen lezen en taal zou kunnen verklaren. Er is veel onderzoek gedaan naar deze relatie, maar hoe de relatie precies in elkaar zit is niet duidelijk. Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen leesvaardigheid en fonemisch bewustzijn bij kinderen uit groep vier en zes van de basisschool. Daarbij wordt ook gekeken naar continu benoemen en verledentijdsinflectie. Methode – Bij participanten, kinderen tussen de 81 en 130 maanden uit de groepen vier en zes van een reguliere basisschool zijn de testen FAT, EMT, Klepel, Verledentijdstaak, Continu Benoemen afgenomen op school. De leerkracht van school heeft de DLE-test Spellen en de O3K klassikaal afgenomen. Resultaten – Uit de resultaten blijkt dat het fonemisch bewustzijn zowel met de technische leesvaardigheid en spellen als met alfanumeriek benoemen samenhangt. Daarnaast hangt lezen significant samen met zowel spellen als alfanumeriek benoemen. Er zijn geen significante verbanden gevonden betreffende verledentijdsinflectie en non-alfanumeriek benoemen. Conclusie – Er is een relatie tussen lezen en fonemisch bewustzijn, continu benoemen, spellen. Daarnaast is er een relatie tussen fonemisch bewustzijn en continu benoemen, spellen. Zowel bij lezen als fonemisch bewustzijn is er geen relatie gevonden met de verledentijdsinflectie. Vervolgonderzoek is nodig om een completer beeld te krijgen van de relatie tussen taal en lezen. Deze inzichten zijn nodig om het vroegtijdig signaleren van leesproblemen te kunnen bevorderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11896
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo