Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBree, E. de
dc.contributor.advisorOudgenoeg, O.
dc.contributor.authorDekker, C.
dc.contributor.authorLeeuw, M. van der
dc.contributor.authorPutten, C.E. van
dc.contributor.authorWeijnman, H.C.
dc.date.accessioned2012-10-29T18:01:48Z
dc.date.available2012-10-29
dc.date.available2012-10-29T18:01:48Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11896
dc.description.abstractAchtergrond – Het fonemisch bewustzijn is een onderliggende factor die de relatie tussen lezen en taal zou kunnen verklaren. Er is veel onderzoek gedaan naar deze relatie, maar hoe de relatie precies in elkaar zit is niet duidelijk. Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen leesvaardigheid en fonemisch bewustzijn bij kinderen uit groep vier en zes van de basisschool. Daarbij wordt ook gekeken naar continu benoemen en verledentijdsinflectie. Methode – Bij participanten, kinderen tussen de 81 en 130 maanden uit de groepen vier en zes van een reguliere basisschool zijn de testen FAT, EMT, Klepel, Verledentijdstaak, Continu Benoemen afgenomen op school. De leerkracht van school heeft de DLE-test Spellen en de O3K klassikaal afgenomen. Resultaten – Uit de resultaten blijkt dat het fonemisch bewustzijn zowel met de technische leesvaardigheid en spellen als met alfanumeriek benoemen samenhangt. Daarnaast hangt lezen significant samen met zowel spellen als alfanumeriek benoemen. Er zijn geen significante verbanden gevonden betreffende verledentijdsinflectie en non-alfanumeriek benoemen. Conclusie – Er is een relatie tussen lezen en fonemisch bewustzijn, continu benoemen, spellen. Daarnaast is er een relatie tussen fonemisch bewustzijn en continu benoemen, spellen. Zowel bij lezen als fonemisch bewustzijn is er geen relatie gevonden met de verledentijdsinflectie. Vervolgonderzoek is nodig om een completer beeld te krijgen van de relatie tussen taal en lezen. Deze inzichten zijn nodig om het vroegtijdig signaleren van leesproblemen te kunnen bevorderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent382100 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen taal en leesvaardigheid
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFonemisch bewustzijn
dc.subject.keywordsleesvaardigheid
dc.subject.keywordsspellen
dc.subject.keywordscontinu benoemen
dc.subject.keywordsverledentijdsinflectie
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record