View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Historisch Redeneren. De weg naar het behalen van het nieuwe eindexamen geschiedenis.

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Saskia Brederveld 3118975 Definitief.pdf (1.599Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Brederveld, S.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om het nieuwe geschiedenis examen met goed resultaat af te ronden moeten de leerlingen in staat zijn om zowel ‘binnen tijdvakken’ als ‘over tijdvakken heen’ te kijken. In deze tentatieve case studie heeft de auteur geprobeerd om, door middel van een serie interviews, aan te tonen welke vaardigheden leerlingen in de bovenbouw van de HAVO gebruiken bij het maken van een tijdvak overstijgende opdracht. Dit om de onderwijspraktijk beter aan te laten sluiten op de eisen van het eindexamen en de mogelijkheden van de leerlingen. Geconcludeerd kan worden dat niet alleen de vaardigheden die leiden tot het ‘historische redeneren’ bij de leerlingen aandacht behoeven, maar vooral dat vooral de combinatie tussen vakkennis en vaardigheden actiever in de les moet terugkomen. Zonder deze combinatie is de kans op een goed resultaat bij het nieuwe geschiedenisexamen voor de leerlingen bijzonder klein.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11834
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo