dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Wansink, B.G.J | |
dc.contributor.author | Brederveld, S.H. | |
dc.date.accessioned | 2012-08-13T17:02:15Z | |
dc.date.available | 2012-08-13 | |
dc.date.available | 2012-08-13T17:02:15Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11834 | |
dc.description.abstract | Om het nieuwe geschiedenis examen met goed resultaat af te ronden moeten de leerlingen in staat zijn om zowel ‘binnen tijdvakken’ als ‘over tijdvakken heen’ te kijken. In deze tentatieve case studie heeft de auteur geprobeerd om, door middel van een serie interviews, aan te tonen welke vaardigheden leerlingen in de bovenbouw van de HAVO gebruiken bij het maken van een tijdvak overstijgende opdracht. Dit om de onderwijspraktijk beter aan te laten sluiten op de eisen van het eindexamen en de mogelijkheden van de leerlingen. Geconcludeerd kan worden dat niet alleen de vaardigheden die leiden tot het ‘historische redeneren’ bij de leerlingen aandacht behoeven, maar vooral dat vooral de combinatie tussen vakkennis en vaardigheden actiever in de les moet terugkomen. Zonder deze combinatie is de kans op een goed resultaat bij het nieuwe geschiedenisexamen voor de leerlingen bijzonder klein. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1676827 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Historisch Redeneren. De weg naar het behalen van het nieuwe eindexamen geschiedenis. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | historisch redeneren, eindexamen geschiedenis, historische vaardigheden | |
dc.subject.courseuu | Leraar VHO Geschiedenis en Staatsinrichting | |