Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWansink, B.G.J
dc.contributor.authorBrederveld, S.H.
dc.date.accessioned2012-08-13T17:02:15Z
dc.date.available2012-08-13
dc.date.available2012-08-13T17:02:15Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11834
dc.description.abstractOm het nieuwe geschiedenis examen met goed resultaat af te ronden moeten de leerlingen in staat zijn om zowel ‘binnen tijdvakken’ als ‘over tijdvakken heen’ te kijken. In deze tentatieve case studie heeft de auteur geprobeerd om, door middel van een serie interviews, aan te tonen welke vaardigheden leerlingen in de bovenbouw van de HAVO gebruiken bij het maken van een tijdvak overstijgende opdracht. Dit om de onderwijspraktijk beter aan te laten sluiten op de eisen van het eindexamen en de mogelijkheden van de leerlingen. Geconcludeerd kan worden dat niet alleen de vaardigheden die leiden tot het ‘historische redeneren’ bij de leerlingen aandacht behoeven, maar vooral dat vooral de combinatie tussen vakkennis en vaardigheden actiever in de les moet terugkomen. Zonder deze combinatie is de kans op een goed resultaat bij het nieuwe geschiedenisexamen voor de leerlingen bijzonder klein.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1676827 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHistorisch Redeneren. De weg naar het behalen van het nieuwe eindexamen geschiedenis.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordshistorisch redeneren, eindexamen geschiedenis, historische vaardigheden
dc.subject.courseuuLeraar VHO Geschiedenis en Staatsinrichting


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record