View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gemengde sportparticipatie door adolescenten met Cerebrale Parese

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bentvelzen, GMI-3465446 en Hakkenberg van Gaasbeek, RA-3509400 en Keuning, L-3353826 en Westerlaken, AEA-3638383.pdf (303.1Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Bentvelzen, G.M.I.
        Hakkenberg van Gaasbeek, R.A.
        Keuning, L.
        Westerlaken, A.E.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aanleiding voor het onderzoek was een gebrek aan regulier passend sportaanbod waar jongeren met CP samen met typisch ontwikkelde jongeren kunnen sporten. Een explorerend determinantenonderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de wenselijkheid en haalbaarheid van reguliere sportdeelname. Op basis van het ASE-model zijn topiclijsten opgesteld om ervaringen en meningen van 10 adolescenten die lid zijn van het CP voetbal Talentteam, 2 ouders en 2 trainers te onderzoeken. Er gekeken naar de rol van attitude, sociale invloeden, eigen effectiviteit en eventuele barrières en protectieve factoren. Uit de data die verkregen is in topic interviews en focusgroepen bleek dat een positieve houding, steun van ouders, acceptatie van medespelers en het gevoel met hen mee te kunnen komen, evenals (on)bekendheid van reguliere sportmogelijkheden een rol spelen in het sportgedrag. Op basis hiervan wordt geconcludeerd dat het zowel wenselijk als haalbaar lijkt voor adolescenten met lichte CP om regulier te sporten. Concrete handvatten worden hierbij aangeboden om dit te faciliteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11817
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo