View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Ouderlijk Opvoedgedrag en Probleemgedrag bij Jongens en Meisjes van Elf en Twaalf jaar.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Anken, FD van-3385019 en Hoek, S van-3478432 en Michorius, E-3480852 en Vergeer, NNA-3489043.pdf (318.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Anken, F.D. van
        Hoek, S. van
        Michorius, E.
        Vergeer, N.A.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is onderzoek gedaan naar de relatie tussen ouderlijk opvoedgedrag en probleemgedrag bij jongens en meisjes van 11 en 12 jaar oud. Het is van belang deze relatie te onderzoeken, omdat probleemgedrag negatieve effecten heeft op het gezin en verschillende aspecten van de ontwikkeling van het kind. Omdat er sprake is van een wederzijdse beïnvloeding tussen het opvoedgedrag van ouders en het probleemgedrag van kinderen is het van belang om meer kennis te krijgen van de mate van de samenhang. Er hebben 458 kinderen deelgenomen aan het onderzoek. Hiervan was 47% jongen en 53% meisje. Door middel van zelfrapportage is de mate van externaliserend en internaliserend probleemgedrag in relatie gebracht met de perceptie van ouderlijk positief en negatief opvoedgedrag. Daarnaast is onderzocht in hoeverre deze relatie verschillend is voor jongens en meisjes. Sekseverschillen zijn echter in geen enkele analyse gevonden. In overeenstemming met de eerder opgestelde hypothese hebben ANCOVA analyses laten zien dat positief opvoedgedrag negatief samenhangt met externaliserend probleemgedrag. Er is geen relatie tussen positief opvoedgedrag en internaliserend probleemgedrag gevonden, dit is inconsistent met de hypothese waardoor deze is verworpen. Tussen negatief opvoedgedrag en zowel externaliserend als internaliserend probleemgedrag is, in overeenstemming met de hypotheses, een positieve relatie gevonden. Bovenstaande aangetoonde relaties benadrukken het belang van het voorkomen van een vicieuze cirkel van negatief opvoedgedrag en probleemgedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11811
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo