HET VERBAND TUSSEN VOORSCHOOLSE REKENACTIVITEITEN EN DE VOORBEREIDENDE REKENVAARDIGHEID VAN KINDEREN UIT GROEP 1 EN 2 VAN HET REGULIERE BASISONDERWIJS
Publication date
2012Author
Aardappel, J.
Bochove, E.B. van
Dawari, H.
Klein, G.C.
Metadata
Show full item recordSummary
Doelstelling: In dit onderzoek is gekeken naar het verband tussen voorschoolse rekenactiviteiten bij kinderen uit groep 1 en 2 van het reguliere basisonderwijs. Methode: Met behulp van de UGT-R is de voorbereidende rekenvaardigheid van 109 kinderen onderzocht. Onder deze groep kinderen zaten 58 in groep 1 en 51 in groep 2. De voorschoolse rekenactiviteiten, sociaal economische status (SES) en het geslacht zijn in kaart gebracht. Resultaten: Er is geen significant verschil gevonden tussen sekse en voorbereidende rekenvaardigheid. Daarnaast is er geen significant verband gevonden tussen voorbereidende rekenvaardigheid en SES. Hetzelfde geldt voor het kijken naar Sesamstraat en de voorschoolse rekenactiviteiten. Conclusie: Uit het onderzoek blijkt dat er geen significant verband bestaat tussen voorschoolse rekenactiviteiten en voorbereidende rekenvaardigheid. Vanwege diverse beperkingen dient het huidig onderwerp verder onderzocht te worden.