View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Hij maait dan eigenlijk wel het gras voor mijn voeten weg”. De perceptie van Pabo studenten op de relatie met hun docent, bezien vanuit wat gewenst is volgens ‘Pedagogische Tact’

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Verbeek, G-3352358.pdf (1.239Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Verbeek, G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie wordt middels focusgroepen de perceptie in kaart gebracht van Pabo studenten (n = 17) betreffende de relatie met hun docent, binnen de context van een docentenopleiding voor primair onderwijs. Hiertoe worden vijf casussen in microanalyses uitgewerkt, waarna vervolgens geïnterpreteerd wordt wat wenselijk is vanuit ‘Pedagogische Tact’ (Van Manen, 1991). Pedagogische tact betreft de relatie tussen het bestaande, het wenselijke en de manier om te komen tot het wenselijke (Ponte, 2009) in het kader van de opvoeding van de lerende. Pedagogische tact representeert eerder wie de docent is dan de bekwaamheden of competenties die de deze bezit. Deze studie toont de bruikbaarheid aan van het kader dat Pedagogische tact biedt in het bestuderen en duiden van de relatie tussen docent en lerende. Voorts wordt uit de geselecteerde casussen het belang duidelijk van het ‘heel’ houden van deze relatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11680
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo