View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Transformatief schoolleiderschap en de gemotiveerde basisschool leerkracht

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Grootel, M van-3328066.pdf (418.0Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Grootel, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De komende jaren vindt in het primair onderwijs een aantal veranderingen plaats die door de overheid ontwikkeld zijn. Echter, er zijn twijfels over de effectiviteit van dergelijk onderwijsbeleid. Om effectief onderwijsbeleid te ontwikkelen en te implementeren op basisscholen, moet rekening gehouden worden met drie verschillende capaciteiten: persoonlijke, interpersoonlijke en organisatorische. Het ontwikkelen van persoonlijke en interpersoonlijke capaciteiten bij leerkrachten vraagt om een belangrijk aspect van de organisatorische capaciteit: transformatief leiderschap. Transformatief leiderschap komt volgens de literatuur ten goede aan de motivatie van de werknemers, dat vervolgens leidt tot extra inzet die nodig is voor effectief onderwijsbeleid. Echter, het verband tussen competenties van transformatieve schoolleiders en werkmotivatie van leerkrachten in het Nederlands primair onderwijs is nog weinig onderzocht. Het doel van dit onderzoek was te onderzoeken welke invloed transformatief schoolleiderschap heeft op de interne werkmotivatie van leerkrachten in het primair onderwijs. Met behulp van een gestructureerde vragenlijst is een toetsend kwantitatief survey-onderzoek uitgevoerd waaraan 189 leerkrachten hebben deelgenomen. De resultaten tonen aan dat er een significant, gemiddeld en positief verband bestaat tussen transformatief schoolleiderschap en interne werkmotivatie. De deelcompetenties intellectuele stimulatie, individuele aandacht en doelen en visie van transformatief schoolleiderschap vertonen een significant, gemiddeld en positief verband met interne werkmotivatie. Daarvan hebben intellectuele stimulatie en individuele aandacht daadwerkelijk invloed op interne werkmotivatie van leerkrachten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11655
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo