Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBreda-Verduijn, Hester van
dc.contributor.advisorPrins, Frans
dc.contributor.authorGrootel, M. van
dc.date.accessioned2012-09-26T17:01:32Z
dc.date.available2012-09-26
dc.date.available2012-09-26T17:01:32Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11655
dc.description.abstractDe komende jaren vindt in het primair onderwijs een aantal veranderingen plaats die door de overheid ontwikkeld zijn. Echter, er zijn twijfels over de effectiviteit van dergelijk onderwijsbeleid. Om effectief onderwijsbeleid te ontwikkelen en te implementeren op basisscholen, moet rekening gehouden worden met drie verschillende capaciteiten: persoonlijke, interpersoonlijke en organisatorische. Het ontwikkelen van persoonlijke en interpersoonlijke capaciteiten bij leerkrachten vraagt om een belangrijk aspect van de organisatorische capaciteit: transformatief leiderschap. Transformatief leiderschap komt volgens de literatuur ten goede aan de motivatie van de werknemers, dat vervolgens leidt tot extra inzet die nodig is voor effectief onderwijsbeleid. Echter, het verband tussen competenties van transformatieve schoolleiders en werkmotivatie van leerkrachten in het Nederlands primair onderwijs is nog weinig onderzocht. Het doel van dit onderzoek was te onderzoeken welke invloed transformatief schoolleiderschap heeft op de interne werkmotivatie van leerkrachten in het primair onderwijs. Met behulp van een gestructureerde vragenlijst is een toetsend kwantitatief survey-onderzoek uitgevoerd waaraan 189 leerkrachten hebben deelgenomen. De resultaten tonen aan dat er een significant, gemiddeld en positief verband bestaat tussen transformatief schoolleiderschap en interne werkmotivatie. De deelcompetenties intellectuele stimulatie, individuele aandacht en doelen en visie van transformatief schoolleiderschap vertonen een significant, gemiddeld en positief verband met interne werkmotivatie. Daarvan hebben intellectuele stimulatie en individuele aandacht daadwerkelijk invloed op interne werkmotivatie van leerkrachten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent428062 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTransformatief schoolleiderschap en de gemotiveerde basisschool leerkracht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeiderschap
dc.subject.keywordstransformatief schoolleiderschap
dc.subject.keywordsinterne werkmotivatie
dc.subject.keywordsmotivatie
dc.subject.keywordsbasisschool
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record