View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het aanbieden van literatuur Een film, een luisterboek of een boek… de brugklasleerling laat zijn stem horen.

        Thumbnail
        View/Open
        Manier van aanbieden literatuur DEFINITIEF IGITUR.doc (140Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Hylkema, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is onderzoek gedaan naar de mate van invloed van de vorm waarop literatuur aangeboden wordt op het begrip, de waardering en de interpretatie van de boodschap door brugklasleerlingen met een havoniveau op het Anna van Rijn College te Nieuwegein. De slotscène uit het literaire werk ‘De Vliegeraar’ is op drie verschillende manieren aangeboden aan de leerlingen: film, luisterboek en boek. Hieruit blijkt dat leerlingen geen voorkeur hebben voor een bepaalde vorm van aanbieden met betrekking tot het begrip en de interpretatie van de boodschap, maar wel de voorkeur geven aan de filmvariant en het boek boven het luisterboek als het gaat om de factor waardering. Daarnaast blijkt dat meisjes hoger scoren op de interpretatievragen en het literaire werk meer waarderen dan jongens onafhankelijk van de vorm die wordt aangeboden. Zeer opvallend is dat dyslectische leerlingen net zo hoog scoren op de interpretatievragen als leerlingen zonder dyslexie en dat leerlingen met Nederlands als moedertaal het literaire werk beduidend lager waarderen dan leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11565
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo