Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMak, W.M.
dc.contributor.authorHylkema, A.
dc.date.accessioned2012-09-19T17:00:50Z
dc.date.available2012-09-19
dc.date.available2012-09-19T17:00:50Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11565
dc.description.abstractEr is onderzoek gedaan naar de mate van invloed van de vorm waarop literatuur aangeboden wordt op het begrip, de waardering en de interpretatie van de boodschap door brugklasleerlingen met een havoniveau op het Anna van Rijn College te Nieuwegein. De slotscène uit het literaire werk ‘De Vliegeraar’ is op drie verschillende manieren aangeboden aan de leerlingen: film, luisterboek en boek. Hieruit blijkt dat leerlingen geen voorkeur hebben voor een bepaalde vorm van aanbieden met betrekking tot het begrip en de interpretatie van de boodschap, maar wel de voorkeur geven aan de filmvariant en het boek boven het luisterboek als het gaat om de factor waardering. Daarnaast blijkt dat meisjes hoger scoren op de interpretatievragen en het literaire werk meer waarderen dan jongens onafhankelijk van de vorm die wordt aangeboden. Zeer opvallend is dat dyslectische leerlingen net zo hoog scoren op de interpretatievragen als leerlingen zonder dyslexie en dat leerlingen met Nederlands als moedertaal het literaire werk beduidend lager waarderen dan leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent143360 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleHet aanbieden van literatuur Een film, een luisterboek of een boek… de brugklasleerling laat zijn stem horen.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record