View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen executieve functies en getalbegrip

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Boeve, H-8019886 en Hutten, M-3499340 en Rossewij, ELM-3793346.pdf (113.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Boeve, H.
        Hutten, M.
        Rossewij, E.L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Rekenen is een van de culturele vaardigheden die in onze samenleving nodig is om de wereld te begrijpen. In Nederland hebben vijf tot tien procent van de schoolgaande kinderen problemen met rekenen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er twee belangrijke voorspellers van rekenvaardigheid zijn. Dit zijn getalbegrip en het werkgeheugen. Eén van de componenten van het werkgeheugen is de centrale executieve. De centrale executieve heeft als taken inhibitie, updating en shifting. Wat de rol van elke afzonderlijke executieve functies bij getalbegrip is, is nog niet geheel duidelijk. In dit onderzoek is de correlatie gemeten tussen getalbegrip en de executieve functies bij een steekproef van 430 kinderen uit groep twee van het reguliere basisonderwijs. Tevens is er onderzocht welke executieve functie de beste voorspeller is van getalbegrip. Uit de resultaten blijkt dat er een positieve samenhang is tussen shifting en getalbegrip en tussen updating en getalbegrip. Tussen inhibitie en getalbegrip blijkt er daarentegen geen significante samenhang te zijn. Uit de regressieanalyse is gebleken dat shifting de beste voorspeller van getalbegrip is, het verschil met updating is echter minimaal. Bij het interpreteren van de resultaten dient echter rekening gehouden te worden met een mogelijk ‘impurity problem’. Hierdoor zijn de executieve functies mogelijk niet puur gemeten, maar meet een taak meerdere variabelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11555
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo