Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFriso-van den Bos, I.
dc.contributor.advisorRijt, B. van de
dc.contributor.authorBoeve, H.
dc.contributor.authorHutten, M.
dc.contributor.authorRossewij, E.L.M.
dc.date.accessioned2012-09-17T17:01:18Z
dc.date.available2012-09-17
dc.date.available2012-09-17T17:01:18Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11555
dc.description.abstractRekenen is een van de culturele vaardigheden die in onze samenleving nodig is om de wereld te begrijpen. In Nederland hebben vijf tot tien procent van de schoolgaande kinderen problemen met rekenen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er twee belangrijke voorspellers van rekenvaardigheid zijn. Dit zijn getalbegrip en het werkgeheugen. Eén van de componenten van het werkgeheugen is de centrale executieve. De centrale executieve heeft als taken inhibitie, updating en shifting. Wat de rol van elke afzonderlijke executieve functies bij getalbegrip is, is nog niet geheel duidelijk. In dit onderzoek is de correlatie gemeten tussen getalbegrip en de executieve functies bij een steekproef van 430 kinderen uit groep twee van het reguliere basisonderwijs. Tevens is er onderzocht welke executieve functie de beste voorspeller is van getalbegrip. Uit de resultaten blijkt dat er een positieve samenhang is tussen shifting en getalbegrip en tussen updating en getalbegrip. Tussen inhibitie en getalbegrip blijkt er daarentegen geen significante samenhang te zijn. Uit de regressieanalyse is gebleken dat shifting de beste voorspeller van getalbegrip is, het verschil met updating is echter minimaal. Bij het interpreteren van de resultaten dient echter rekening gehouden te worden met een mogelijk ‘impurity problem’. Hierdoor zijn de executieve functies mogelijk niet puur gemeten, maar meet een taak meerdere variabelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent115943 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen executieve functies en getalbegrip
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnumber sense
dc.subject.keywordsexecutive functions
dc.subject.keywordschildhood development
dc.subject.keywordselementary education
dc.subject.keywordsmathematics
dc.subject.keywordskindergarten
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record