Sekseverschillen in motoriek en exploratie
Publication date
2012Author
Bruijstens, L.F.M.
Vlist, C.A. van der
Biegstraaten, L.D.
Berg, L.A. van den
Metadata
Show full item recordSummary
Het doel van dit cross-sectionele onderzoek was om te toetsen of de sekseverschillen in motorische vaardigheden, zoals die in de literatuur worden beschreven, sekseverschillen in complexiteit van exploratie zouden kunnen verklaren. Hiertoe is bij een steekproef van 37 kinderen in de leeftijd van 17.5 tot en met 21.5 maanden, waarvan 19 jongens en 18 meisjes, onderzocht of er daadwerkelijk een sekseverschil kon worden gevonden in fijn motorische en grof motorische vaardigheden. Ook is onderzocht of in deze steekproef
een sekseverschil kon worden gemeten in complexiteit van exploratie, en of er een verband kon worden gevonden tussen de motorische vaardigheden en de scores op complexiteit van exploratie. De motorische vaardigheden werden gemeten met behulp van de Ages and Stages Questionnaires. Voor het meten van de complexiteit van exploratie werd gebruik gemaakt van observaties van de kinderen, spelend met groot en met klein speelgoed. De data werden geanalyseerd door middel van onafhankelijke ttoetsen en regressieanalyses. Op basis van deze analyses werden zowel voor de motorische vaardigheden als voor complexiteit van exploratie geen significante verschillen tussen jongens en meisjes gevonden. Ook werd geen significante samenhang gevonden tussen de scores op motorische vaardigheden en op complexiteit van exploratie. Er kon in dit onderzoek dan ook niet worden vastgesteld dat het getoetste mediatiemodel inderdaad werkzaam zou zijn.