View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sekseverschillen in motoriek en exploratie

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Berg, L van den-3800105 en Biegstraaten, L-3100456 en Bruijstens, LFM-3805506 en Vlist, C van der-9537015.pdf (156.5Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Bruijstens, L.F.M.
        Vlist, C.A. van der
        Biegstraaten, L.D.
        Berg, L.A. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit cross-sectionele onderzoek was om te toetsen of de sekseverschillen in motorische vaardigheden, zoals die in de literatuur worden beschreven, sekseverschillen in complexiteit van exploratie zouden kunnen verklaren. Hiertoe is bij een steekproef van 37 kinderen in de leeftijd van 17.5 tot en met 21.5 maanden, waarvan 19 jongens en 18 meisjes, onderzocht of er daadwerkelijk een sekseverschil kon worden gevonden in fijn motorische en grof motorische vaardigheden. Ook is onderzocht of in deze steekproef een sekseverschil kon worden gemeten in complexiteit van exploratie, en of er een verband kon worden gevonden tussen de motorische vaardigheden en de scores op complexiteit van exploratie. De motorische vaardigheden werden gemeten met behulp van de Ages and Stages Questionnaires. Voor het meten van de complexiteit van exploratie werd gebruik gemaakt van observaties van de kinderen, spelend met groot en met klein speelgoed. De data werden geanalyseerd door middel van onafhankelijke ttoetsen en regressieanalyses. Op basis van deze analyses werden zowel voor de motorische vaardigheden als voor complexiteit van exploratie geen significante verschillen tussen jongens en meisjes gevonden. Ook werd geen significante samenhang gevonden tussen de scores op motorische vaardigheden en op complexiteit van exploratie. Er kon in dit onderzoek dan ook niet worden vastgesteld dat het getoetste mediatiemodel inderdaad werkzaam zou zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11542
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo