Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg, O.
dc.contributor.advisorBree, E. de
dc.contributor.authorBruijstens, L.F.M.
dc.contributor.authorVlist, C.A. van der
dc.contributor.authorBiegstraaten, L.D.
dc.contributor.authorBerg, L.A. van den
dc.date.accessioned2012-09-14T17:01:06Z
dc.date.available2012-09-14
dc.date.available2012-09-14T17:01:06Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11542
dc.description.abstractHet doel van dit cross-sectionele onderzoek was om te toetsen of de sekseverschillen in motorische vaardigheden, zoals die in de literatuur worden beschreven, sekseverschillen in complexiteit van exploratie zouden kunnen verklaren. Hiertoe is bij een steekproef van 37 kinderen in de leeftijd van 17.5 tot en met 21.5 maanden, waarvan 19 jongens en 18 meisjes, onderzocht of er daadwerkelijk een sekseverschil kon worden gevonden in fijn motorische en grof motorische vaardigheden. Ook is onderzocht of in deze steekproef een sekseverschil kon worden gemeten in complexiteit van exploratie, en of er een verband kon worden gevonden tussen de motorische vaardigheden en de scores op complexiteit van exploratie. De motorische vaardigheden werden gemeten met behulp van de Ages and Stages Questionnaires. Voor het meten van de complexiteit van exploratie werd gebruik gemaakt van observaties van de kinderen, spelend met groot en met klein speelgoed. De data werden geanalyseerd door middel van onafhankelijke ttoetsen en regressieanalyses. Op basis van deze analyses werden zowel voor de motorische vaardigheden als voor complexiteit van exploratie geen significante verschillen tussen jongens en meisjes gevonden. Ook werd geen significante samenhang gevonden tussen de scores op motorische vaardigheden en op complexiteit van exploratie. Er kon in dit onderzoek dan ook niet worden vastgesteld dat het getoetste mediatiemodel inderdaad werkzaam zou zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent160264 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSekseverschillen in motoriek en exploratie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMotoriek
dc.subject.keywordsExploratie
dc.subject.keywordsSekseverschillen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record