View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Intervention fidelity in the care for clients with intellectual disabilities

        Thumbnail
        View/Open
        igitur afstudeeronderzoek Nienke Stielstra 3505693.docx (95.09Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Stielstra, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting: Interventiegetrouwheid in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Introductie: Door een tekort aan interventiegetrouwheid worden in de gezondheidszorg nieuwe interventies onvoldoende geïmplementeerd. In de literatuur zijn factoren die de interventiegetrouwheid beïnvloeden bekend. Een theorie over interventiegetrouwheid is echter nooit ontwikkeld. In de verstandelijke gehandicaptenzorg hebben begeleiders te maken met moeilijk verstaanbaar gedrag, persoonlijke emoties en de uitvoering van complexe interventies zoals het gedragsinterventieplan. Het is niet bekend of deze aspecten invloed hebben op de interventiegetrouwheid. Meer inzicht is nodig om implementaties en kwaliteit van zorg te verbeteren. Doel: Een theorie ontwikkelen over interventiegetrouwheid in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Secundaire doel is het positief beïnvloeden van interventiegetrouwheid doordat de theorie inzetbaar is in de praktijk. Onderzoeksvraag: Hoe ervaren begeleiders in de verstandelijke gehandicaptenzorg interventiegetrouwheid tijdens de uitvoering van het gedragsinterventieplan en welke factoren hebben hierop invloed? Methode: Kwalitatief grounded theory design. Begeleiders in de verstandelijk gehandicaptenzorg die het GIP voor tenminste twee maanden uitvoeren zijn geïncludeerd. Data is verzameld door interviews en een focusgroup. De data is geanalyseerd volgens de fasen van Strauss en Corbin. Resultaten: Het onderzoek telt 19 participanten. Zes categorieën die interventiegetrouwheid beïnvloeden zijn vastgesteld: persoonlijke factoren van de begeleider, interactie met de cliënt, interactie met collega’s, betrokken disciplines, interventie en organisatie. Conclusie: Een theoretisch model over interventiegetrouwheid in ontwikkeld. Verder onderzoek moet de generaliseerbaarheid in kaart brengen. Aanbevelingen: Organisaties moeten beseffen dat het voor begeleiders moeilijk is om interventiegetrouw te zijn. Begeleiders moeten het belang van ondersteuning van collega’s erkennen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11358
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo