Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Linge, R.
dc.contributor.authorStielstra, N.
dc.date.accessioned2012-08-01T17:01:12Z
dc.date.available2012-08-01
dc.date.available2012-08-01T17:01:12Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11358
dc.description.abstractSamenvatting: Interventiegetrouwheid in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Introductie: Door een tekort aan interventiegetrouwheid worden in de gezondheidszorg nieuwe interventies onvoldoende geïmplementeerd. In de literatuur zijn factoren die de interventiegetrouwheid beïnvloeden bekend. Een theorie over interventiegetrouwheid is echter nooit ontwikkeld. In de verstandelijke gehandicaptenzorg hebben begeleiders te maken met moeilijk verstaanbaar gedrag, persoonlijke emoties en de uitvoering van complexe interventies zoals het gedragsinterventieplan. Het is niet bekend of deze aspecten invloed hebben op de interventiegetrouwheid. Meer inzicht is nodig om implementaties en kwaliteit van zorg te verbeteren. Doel: Een theorie ontwikkelen over interventiegetrouwheid in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Secundaire doel is het positief beïnvloeden van interventiegetrouwheid doordat de theorie inzetbaar is in de praktijk. Onderzoeksvraag: Hoe ervaren begeleiders in de verstandelijke gehandicaptenzorg interventiegetrouwheid tijdens de uitvoering van het gedragsinterventieplan en welke factoren hebben hierop invloed? Methode: Kwalitatief grounded theory design. Begeleiders in de verstandelijk gehandicaptenzorg die het GIP voor tenminste twee maanden uitvoeren zijn geïncludeerd. Data is verzameld door interviews en een focusgroup. De data is geanalyseerd volgens de fasen van Strauss en Corbin. Resultaten: Het onderzoek telt 19 participanten. Zes categorieën die interventiegetrouwheid beïnvloeden zijn vastgesteld: persoonlijke factoren van de begeleider, interactie met de cliënt, interactie met collega’s, betrokken disciplines, interventie en organisatie. Conclusie: Een theoretisch model over interventiegetrouwheid in ontwikkeld. Verder onderzoek moet de generaliseerbaarheid in kaart brengen. Aanbevelingen: Organisaties moeten beseffen dat het voor begeleiders moeilijk is om interventiegetrouw te zijn. Begeleiders moeten het belang van ondersteuning van collega’s erkennen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent97376 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isoen
dc.titleIntervention fidelity in the care for clients with intellectual disabilities
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsintervention adherence, intervention integrity, nursing, social work, mentally disabled, verpleegkunde, pedagogisch werk, verstandelijke beperkingen, signaleringsplan
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record