View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Relatietypen en klantbeleving bij een service instelling. De haalbaarheid van het manipuleren van bestaande en nog te vormen relatietypen waarin klanten zich ten opzichte van een service instelling bevinden.

        Thumbnail
        View/Open
        Peutz2 3271161.pdf (780.7Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Peutz, S.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        ‘Customer Experience’, de subjectieve beleving van klanten, speelt een toenemende rol in de service marketing. Relatietypen spelen een rol bij deze subjectieve beleving wanneer klanten in contact komen met een (service) instelling. In dit onderzoek werd de manipuleerbaarheid van de relatietypen waarin klanten zich ten opzichten van een instelling en haar vertegenwoordigers bevonden onderzocht. In experiment 1 werd aangetoond dat een gevormd relatietype bij een bestaande instelling niet eenvoudig te manipuleren was. In experiment 2 werd dit inzicht versterkt doordat bij het toespitsen van het contact en het relatietype op een meer persoonlijk level (i.e. interactie met een fictieve vertegenwoordiger van een instelling) er tevens geen verandering in het relatietype werd gevonden. Wel bleek het relatietype Communal Sharing (CS) een significante voorspeller van de positieve klantbeleving te zijn. In experiment 3 werd aangetoond dat het primen met afbeeldingen (voor de Communal Sharing conditie) wel van invloed was op het relatietype Communal Sharing onder klanten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11330
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo