View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Begrip en beeldvorming, een belangrijk duo

        Thumbnail
        View/Open
        BA Eindwerkstuk CIW - Anneke Vermeijs - 3722112.pdf (1.294Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Vermeijs, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit artikel beschrijft een onderzoek naar het verschil tussen het effect van informerende afbeeldingen en het effect van advance organizers op de mate van tekstbegrip en tekstwaardering. Hiermee sluit dit onderzoek aan op voorafgaande experimenten die hebben onderzocht of informerende afbeeldingen en advance organizers überhaupt effect hebben op de mate van tekstbegrip en tekstwaardering. Dit huidige onderzoek is afgenomen bij basisschoolleerlingen uit groep 8. De leerlingen hebben twee teksten met verschillende onderwerpen, verdeeld over drie verschillende versies, gelezen. Het tekstbegrip is gemeten aan de hand van open begripsvragen en retentionvragen. De leerlingen hebben hun waardering over de teksten laten blijken aan de hand van een vijfpunt Likertschaal en door het toekennen van een cijfer. Er is een significant positieve correlatie ontdekt tussen de mate van waardering en de mate van begrip; wanneer leerlingen de tekst beter begrepen, vonden zij deze ook leuker en interessanter. Er zijn geen significante positieve effecten gevonden van de toevoeging van een informerende afbeelding of een advance organizer, het blijkt echter ook geen negatief effect te hebben om deze toevoegingen door te voeren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11237
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo