dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Evers-Vermeul, J. | |
dc.contributor.author | Vermeijs, A. | |
dc.date.accessioned | 2012-07-30T17:01:55Z | |
dc.date.available | 2012-07-30 | |
dc.date.available | 2012-07-30T17:01:55Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11237 | |
dc.description.abstract | Dit artikel beschrijft een onderzoek naar het verschil tussen het effect van informerende afbeeldingen en het effect van advance organizers op de mate van tekstbegrip en tekstwaardering. Hiermee sluit dit onderzoek aan op voorafgaande experimenten die hebben onderzocht of informerende afbeeldingen en advance organizers überhaupt effect hebben op de mate van tekstbegrip en tekstwaardering. Dit huidige onderzoek is afgenomen bij basisschoolleerlingen uit groep 8. De leerlingen hebben twee teksten met verschillende onderwerpen, verdeeld over drie verschillende versies, gelezen. Het tekstbegrip is gemeten aan de hand van open begripsvragen en retentionvragen. De leerlingen hebben hun waardering over de teksten laten blijken aan de hand van een vijfpunt Likertschaal en door het toekennen van een cijfer. Er is een significant positieve correlatie ontdekt tussen de mate van waardering en de mate van begrip; wanneer leerlingen de tekst beter begrepen, vonden zij deze ook leuker en interessanter. Er zijn geen significante positieve effecten gevonden van de toevoeging van een informerende afbeelding of een advance organizer, het blijkt echter ook geen negatief effect te hebben om deze toevoegingen door te voeren. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1357345 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Begrip en beeldvorming, een belangrijk duo | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | informatieve afbeelding, advance organizer, tekstbegrip, tekstwaardering | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |