View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gefragmenteerde voedselketens en kinderarbeid met connectieven. Een onderzoek naar de effecten van coherentie en tekstpresentatie op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen.

        Thumbnail
        View/Open
        eindwerkstuk_AnnevanSaane_3343391v2.pdf (870.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Saane, A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar het effect van coherentiemarkeringen en tekstpresentatie op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo- leerlingen. In een experiment met twee verschillende teksten is het tekstbegrip getoetst aan de hand van open vragen en een sorteertaak. Daarnaast hebben de leerlingen voor beide teksten waarderingsvragen beantwoord. De teksten zijn gemanipuleerd op coherentiemarkeringen (wel of geen connectieven) en op tekstpresentatie (een doorlopende of gefragmenteerde presentatie van de zinnen). Uit onze resultaten blijkt dat leerlingen de open vragen beter maken, wanneer er connectieven in de tekst staan dan wanneer er geen connectieven in de tekst staan. De sorteertaak is echter niet beter gemaakt na het lezen van de expliciete versie dan na het lezen van de impliciete versie. Uit de resultaten is ook gebleken dat de tekstpresentatie geen effect heeft op het tekstbegrip van vmbo-leerlingen. Daarnaast hebben coherentiemarkeringen en tekstpresentatie ook geen effect op de tekstwaardering.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11210
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo