Gefragmenteerde voedselketens en kinderarbeid met connectieven. Een onderzoek naar de effecten van coherentie en tekstpresentatie op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen.
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar het effect van coherentiemarkeringen en tekstpresentatie op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo- leerlingen. In een experiment met twee verschillende teksten is het tekstbegrip getoetst aan de hand van open vragen en een sorteertaak. Daarnaast hebben de leerlingen voor beide teksten waarderingsvragen beantwoord. De teksten zijn gemanipuleerd op coherentiemarkeringen (wel of geen connectieven) en op tekstpresentatie (een doorlopende of gefragmenteerde presentatie van de zinnen). Uit onze resultaten blijkt dat leerlingen de open vragen beter maken, wanneer er connectieven in de tekst staan dan wanneer er geen connectieven in de tekst staan. De sorteertaak is echter niet beter gemaakt na het lezen van de expliciete versie dan na het lezen van de impliciete versie. Uit de resultaten is ook gebleken dat de tekstpresentatie geen effect heeft op het tekstbegrip van vmbo-leerlingen. Daarnaast hebben coherentiemarkeringen en tekstpresentatie ook geen effect op de tekstwaardering.