De begrijpelijkheid van educatieve teksten. Een overzichtsartikel.
Summary
Dit artikel richt zich op onderzoek naar de begrijpelijkheid van educatieve teksten. Er worden 18 wetenschappelijke artikelen besproken die verzameld zijn met behulp van de Kennisbank Begrijpelijke Taal. De kernvraag van dit overzichtsartikel is welke ingrepen op welke manier de begrijpelijkheid van studieteksten beïnvloeden. Er is hierbij een tweedeling gemaakt van onderzoek naar teksten bestemd voor middelbare scholieren en onderzoek naar teksten voor studenten. Uit de onderzoeken bleek onder meer dat multimedia positieve effecten op begrip kunnen hebben, maar ook specifieke verwerkingsmoeilijkheden in de hand kunnen werken als ze niet zorgvuldig ontworpen worden. Daarnaast kwamen de positieve effecten van het expliciet representeren van relevante informatie, zoals de causale ketens in een tekst, naar voren. Ook een goed gestructureerde tekst en de aanwezigheid van kopjes kunnen begrip verbeteren. Verder bleek de beperkte waarde van leesbaarheidsformules.