Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLentz, L.
dc.contributor.authorMeer, F. van der
dc.date.accessioned2012-07-30T17:01:42Z
dc.date.available2012-07-30
dc.date.available2012-07-30T17:01:42Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11204
dc.description.abstractDit artikel richt zich op onderzoek naar de begrijpelijkheid van educatieve teksten. Er worden 18 wetenschappelijke artikelen besproken die verzameld zijn met behulp van de Kennisbank Begrijpelijke Taal. De kernvraag van dit overzichtsartikel is welke ingrepen op welke manier de begrijpelijkheid van studieteksten beïnvloeden. Er is hierbij een tweedeling gemaakt van onderzoek naar teksten bestemd voor middelbare scholieren en onderzoek naar teksten voor studenten. Uit de onderzoeken bleek onder meer dat multimedia positieve effecten op begrip kunnen hebben, maar ook specifieke verwerkingsmoeilijkheden in de hand kunnen werken als ze niet zorgvuldig ontworpen worden. Daarnaast kwamen de positieve effecten van het expliciet representeren van relevante informatie, zoals de causale ketens in een tekst, naar voren. Ook een goed gestructureerde tekst en de aanwezigheid van kopjes kunnen begrip verbeteren. Verder bleek de beperkte waarde van leesbaarheidsformules.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent660480 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleDe begrijpelijkheid van educatieve teksten. Een overzichtsartikel.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschoolboekteksten, educatieve teksten, studieteksten, studenten, scholieren, begrijpelijkheid
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record