View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van interactief voorlezen en executieve functies op de ontwikkeling van taalbegrip bij kinderen van 2,5 tot 4 jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bosma, MRP-3339157 en Gemmert, L van-3378624.pdf (277.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Bosma, M.R.P.
        Gemmert, L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond – De ontwikkeling van taalbegrip begint al tijdens de eerste levensmaanden. Voor kinderen waarbij de taalontwikkeling achter lijkt te lopen is interactief voorlezen een goede manier om deze ontwikkeling verder op gang te helpen. Er is echter weinig bekend over de factoren die de vooruitgang in taalbegrip beïnvloeden en het effect van een interactieve voorleestraining op het taalbegrip. Deze thesis richt zich op het effect van de interactieve voorleestraining en executieve functies op de ontwikkeling van taalbegrip. Methode – Participanten zijn kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar die bij het PeuterPlus! project zijn aangemeld met taalproblemen. Er zijn taken afgenomen voor het meten van het taalbegrip en voor het meten van de executieve functies. Resultaten – Uit de resultaten blijkt dat kinderen hoger scoren op taalbegrip na de interactieve voorleestraining dan ervoor. Het taalbegrip voor de training voorspelt daarbij het taalbegrip na de training. Verder blijkt inhibitie effect te hebben op het taalbegrip voor de training, maar voorspelt het niet het taalbegrip na de training. Het visuo-spatiële werkgeheugen blijkt geen voorspeller voor het taalbegrip te zijn. Conclusie – Een interactieve voorleestraining lijkt een effectieve interventie voor het verbeteren van het taalbegrip van jonge kinderen. Inhibitie heeft een effect op het taalbegrip voor de training, kinderen met een goede inhibitie scoren hoger op taalbegrip voor de interventie dan kinderen met een slechtere inhibitie. Dit effect werd niet gevonden op het taalbegrip na de interventie. Het visuo-spatiële werkgeheugen heeft geen effect op het taalbegrip voor en na de training.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11169
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo