Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHaan, A. de
dc.contributor.authorBosma, M.R.P.
dc.contributor.authorGemmert, L. van
dc.date.accessioned2012-07-30T17:01:10Z
dc.date.available2012-07-30
dc.date.available2012-07-30T17:01:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11169
dc.description.abstractAchtergrond – De ontwikkeling van taalbegrip begint al tijdens de eerste levensmaanden. Voor kinderen waarbij de taalontwikkeling achter lijkt te lopen is interactief voorlezen een goede manier om deze ontwikkeling verder op gang te helpen. Er is echter weinig bekend over de factoren die de vooruitgang in taalbegrip beïnvloeden en het effect van een interactieve voorleestraining op het taalbegrip. Deze thesis richt zich op het effect van de interactieve voorleestraining en executieve functies op de ontwikkeling van taalbegrip. Methode – Participanten zijn kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar die bij het PeuterPlus! project zijn aangemeld met taalproblemen. Er zijn taken afgenomen voor het meten van het taalbegrip en voor het meten van de executieve functies. Resultaten – Uit de resultaten blijkt dat kinderen hoger scoren op taalbegrip na de interactieve voorleestraining dan ervoor. Het taalbegrip voor de training voorspelt daarbij het taalbegrip na de training. Verder blijkt inhibitie effect te hebben op het taalbegrip voor de training, maar voorspelt het niet het taalbegrip na de training. Het visuo-spatiële werkgeheugen blijkt geen voorspeller voor het taalbegrip te zijn. Conclusie – Een interactieve voorleestraining lijkt een effectieve interventie voor het verbeteren van het taalbegrip van jonge kinderen. Inhibitie heeft een effect op het taalbegrip voor de training, kinderen met een goede inhibitie scoren hoger op taalbegrip voor de interventie dan kinderen met een slechtere inhibitie. Dit effect werd niet gevonden op het taalbegrip na de interventie. Het visuo-spatiële werkgeheugen heeft geen effect op het taalbegrip voor en na de training.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent284363 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van interactief voorlezen en executieve functies op de ontwikkeling van taalbegrip bij kinderen van 2,5 tot 4 jaar
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTaalbegrip
dc.subject.keywordsInteractief voorlezen
dc.subject.keywordsExecutieve functies
dc.subject.keywordsInhibitie
dc.subject.keywordsVisuo-spatieel werkgeheugen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record