View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Etnische verschillen in de discrepantie in probleemgedrag gerapporteerd door leerkracht en leerling en de medierende werking van de leerkracht-leerling relatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Vonk.pdf (848.3Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Vonk, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit de literatuur blijkt dat verschillende respondenten vaak verschillende niveaus van probleemgedrag rapporteren over dezelfde persoon. Deze studie onderzoekt etnische verschillen in de discrepantie in gerapporteerd probleemgedrag door leerkracht en leerling en de medierende werking van de leerkracht-leerling relatie. Er is gebruik gemaakt van de EPOS-dataset uit 2010. Aan 214 leerlingen werd de Youth Self Report uitgevraagd. Hun mentor vulde de Teacher Report Form en de Leerkracht Leerling Relatie Vragenlijst in. Leraren rapporteerden meer externaliserend probleemgedrag voor Marokkaanse jongeren dan voor autochtone jongeren. Zij rapporteerden ook meer conflicten in de relatie met Marokkaanse jongeren dan in de relatie met Surinaamse en autochtone kinderen. Voor meer dan de helft van de Marokkaanse jongeren werd een discrepantie in gerapporteerd externaliserend probleemgedrag door henzelf en hun leraar gevonden, tegenover 33,3% van de autochtone respectievelijk Surinaamse jongeren en 20% van de Turkse jongeren. De etnische verschillen in de kans op een discrepantie in gerapporteerd externaliserend probleemgedrag bleken volledig te kunnen worden verklaard door de mate waarin de leerkracht rapporteerde dat de relatie met de leerling gekenmerkt werd door conflicten. Deze studie toont dan ook aan dat de leerkracht-leerling relatie een belangrijk aspect vormt in het begrijpen van discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag tussen leerkracht en leerling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11070
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo